Dzięki możliwościom, jakie otwiera art. 23a Ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, mówiący, iż jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają organizacjom pożytku publicznego możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej przez te organizacje działalności nieodpłatnej, Fundacja Wcześniak podpisała z Telewizją Polską SA umowę, dzięki której w okresie od lutego do kwietnia 2016 r. w kanałach TVP emitowany będzie 30-sekundowy film kampanii społecznej „Oni też byli wcześniakami”.
W jego treści przedstawiona została problematyka przedwczesnych urodzin, która czyni z dzieci urodzonych przed terminem najliczniejszą grupę pacjentów spośród wszystkich dzieci podlegających hospitalizacji – w Unii Europejskiej przekracza 500 000 dzieci rocznie.
A oto bohaterowie naszego spotu – Zuzia i Gabryś urodzeni w 28. tygodniu ciąży, pełni energii i żywiołowi,
tak samo jak ich przemili Rodzice, którym bardzo dziękujemy za pomoc w realizacji kampanii.
Kampania pokazuje równocześnie współdziałanie środowiska medycznego (neonatologów) oraz rodziców i zwraca uwagę na kwestie, które w sposób szczególny odnoszą się do rodziców wcześniaków, takie jak potrzeba zapewnienia szczególnej opieki, jakiej wymagają najmniejsze z urodzonych niemowląt.
W filmie występuje Pani prof. zw. dr hab. Ewa Helwich, Krajowy Konsultant ds. Neonatologii. Pani Profesor podkreśla w swojej wypowiedzi, iż wcześniaki wymagają specjalistycznego leczenia i bardzo potrzebują bliskości swoich rodziców, zaś zadaniem lekarzy i rodziców jest zapewnić im wszystko to, co jest niezbędne, aby mogły przeżyć, rosnąć i rozwijać się zgodnie ze swoim potencjałem.
Fragmenty kampanii były nagrywane w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie.
Kampania nawiązuje także do wystawy, która pod tym samym tytułem została zorganizowana przed dwoma laty z okazji Światowego Dnia Wcześniaka, przekazującej informację, iż dziećmi urodzonymi przedwcześnie byli także Isaak Newton, Albert Einstein, Voltaire czy Karol Darwin.
Nie byłoby naszej kampanii społecznej, gdyby nie ekipa filmowa, która z wielkim zaangażowaniem podjęła się jej realizacji. Panowie z wytrwałością nagrywali przez 10 godzin kolejne ujęcia, aby w efekcie końcowym mógł powstać nasz 30-sekundowy spot.
Making off kampanii „Oni też byli wcześniakami”
Kampania społeczna była dla nas jako Fundacji niezwykle ważnym przedsięwzięciem. Naszym głównym celem było rozpowszechnienie tematu wcześniactwa oraz zapoznanie z nim osób, które nie miały wcześniej styczności z tym zagadnieniem. Emisja spotu w telewizji publicznej to dla nas duży sukces. Cieszymy się z możliwości jakie niesie za sobą realizacja tej kampanii. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę jak wygląda przygotowanie takiego materiału. Na nagraniach spędziliśmy ponad 10 godzin. Tak jak wczoraj z dumą prezentowaliśmy spot „Oni też byli wcześniakami”, tak dziś prezentujemy nieco dłuższy materiał making off, który pokazuje „jak to jest zrobione”.