Fundacja wcześniak

Konsekwencje podatkowe dla beneficjentów Fundacji

Mając zaszczyt niesienia pomocy ponad 150 rodzinom, które podpisały z Fundacją Wcześniak umowę o prowadzenie subkonta na rzecz przedwcześnie urodzonego dziecka, podjęliśmy wątpliwość w zakresie konsekwencji podatkowych oraz obowiązków dokumentacyjnych ciążących na rodzicach oraz Fundacji jako stronach takiej umowy. Korzystając z prawa przewidzianego w Ordynacji podatkowej, zarówno Fundacja, jak i zaprzyjaźniona rodzina, która dopiero zamierzała podpisać umowę o udostępnienie subkonta, zwróciła się do Dyrektorów Izb Skarbowych odpowiednio w Warszawie – Fundacja oraz w Katowicach – rodzice o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego dotyczących podatków od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych pomocy otrzymanej od Fundacji.

Zastrzegając, iż niniejszy tekst nie stanowi porady prawnej, pragniemy przybliżyć Państwu stanowisko Ministra Finansów w analizowanym aspekcie.

Ze strony rodziców wnioskodawcą była matka wcześniaka, planująca zawarcie umowy o udostępnienie subkonta, w ramach której Fundacja zobowiązuje się między innymi do udostępniania subkonta prowadzonego w banku w celu gromadzenia i wypłaty środków finansowych na leczenie i rehabilitację dzieci, którego przedstawicielem prawnym są rodzice. Na subkoncie gromadzone są środki przekazywane na rzecz dzieci przez darczyńców, którzy zgodnie z obowiązującymi przepisami przekazują do 1% podatku dochodowego obliczonego w ramach rozliczenia rocznego oraz darowizny. Wypłata środków z subkonta następuje po przedstawieniu wniosku o refundację wraz z fakturami lub rachunkami dokumentującymi poniesione koszty leczenia i rehabilitacji dzieci związane z wcześniactwem i jego powikłaniami.

Wątpliwości natury podatkowej dotyczyły zagadnienia, czy pomoc otrzymana od Fundacji podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, czy też można ją zakwalifikować jako przychód z tak zwanych innych źródeł (art. 20 ust 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej: „ustawa”) wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy.

Minister Finansów w Interpretacji Indywidualnej z dnia 13 lutego 2015 r. nr IBPB II/1/436-353/14/MCZ podzielił stanowisko wnioskodawczyni, iż pomoc finansowa i rzeczowa świadczona przez Fundację nie jest przekazywana na podstawie umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, ale podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi dla rodziców przychód z „innych źródeł”. Celem świadczenia Fundacji jest udzielenie pomocy socjalnej polegającej na wsparciu w zakresie pozyskiwania i gromadzenia środków na leczenie i rehabilitację dzieci od dobroczyńców Fundacji. Pomoc ta przejawia się w udostępnieniu rodzicom subkonta, a także prowadzeniu działań zmierzających do pozyskiwania przez Fundację darczyńców. W myśl art. 21 ust 1 pkt 79 ustawy wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej, w tym działalność prowadzona przez Fundację Wcześniak, która będąc organizacją pożytku publicznego, posiada zapisaną w swoim statucie (par. 8 pkt 2 statutu) pomoc społeczną w rozumieniu Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. Podsumowując zatem, świadczenia uzyskiwane przez rodziców posiadających podpisaną z Fundacją umowę o udostępnienie subkonta zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz nie podlegają opodatkowaniu od spadków i darowizn.

Należy podkreślić, iż opisana powyżej interpretacja indywidualna zgodnie z obowiązującą Ordynacją podatkową dotyczy stanu prawnego w dniu wydania interpretacji (13 lutego 2015 r.) oraz posiada zastosowanie wyłącznie do konkretnego rodzica, który wystąpił z wnioskiem o jej wydanie. Wszyscy z Państwa, którzy będą zainteresowani złożeniem analogicznego wniosku w swojej sprawie, prosimy o kontakt korespondencyjny z panią Dominiką Bielińską z Sekretariatu Działu Zarządzania Subkontami Fundacji Wcześniak pod adresem Dominika.Bielinska@wczesniak.pl

Opisana powyżej interpretacja została opisana w Dzienniku Gazecie Prawnej z dnia 26 lutego 2015 r. Skan artykułu zamieszczamy poniżej.

 

W analogicznej kwestii o wydanie interpretacji indywidualnej zwróciła się też Fundacja, zadając we wniosku pytania o to, czy jest ona płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych tudzież podatku od spadków i darowizn. W Interpretacji Indywidualnej z dnia 27 listopada 2014 r. nr IPPB4/415-658/14-2/JK oraz Interpretacji Indywidualnej z dnia 6 października 2014 r. nr IPPB2/436-490/14-2/AF Minister Finansów podzielił stanowisko Fundacji, iż nie jest ona płatnikiem podatku od spadków i darowizn z tytułu dokonywanych świadczeń na rzecz rodziców, posiadających z Fundacją podpisaną umowę o udostępnienie subkonta, ani też płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu.

Post scriptum 5 czerwca 2015 r.

W nawiązaniu do omówienia konsekwencji podatkowych, opisanych w tekście zamieszczonym w lutym br., warto odnotować fakt interpelacji poselskiej nr 32600 w przedmiotowej kwestii i odpowiedzi udzielonej przez wiceministra finansów Jarosława Nenemana z maja 2015 r. Poniżej zamieszczamy podsumowanie zagadnienia opublikowane w Dzienniku Gazecie Prawnej z dnia 3 czerwca 2015 r. oraz link, pod którym mogą zapoznać się Państwo z treścią odpowiedzi na interpelację.

Post scriptum 4 wrzesnia 2015 r.

W Rzeczpospolitej ukazał się artykuł "Pomoc z 1 proc. bez podatku" omawiający interpretację indywidualną otrzymaną przez Fundację i jedną z rodzin w związku z konsekwencjami podatkowymi prowadzenia subkonta, który za zgodą redakcji załączamy do Państwa wiadomości.

Post scriptum 1 lutego 2017 r.

Pieniądze przekazywane chorym na leczenie zostały uznane za pomoc społeczną izwolnione są z podatku. ponizej prezentujemy całą treść artykułu.